Ès un conjunt d'estratègies de les quals el professorat se
serveix perquè l'alumnat siga un lector competent, comprenga els coneixements,
investigue sobre ells i li proporcione, com a resultat, la capacitat de
transmetre i comunicar el que ha après.
Independentment del paper de la família i de les diferents
campanyes de conscienciació social sobre el valor de la lectura, cal incidir en
la responsabilitat que té el sistema educatiu, no solament en l'aprenentatge de
la lectura, sinó en el de l'hàbit lector, doncs és diferent saber llegir que
posseir l'hàbit lector; saber llegir és una tècnica i posseir l'hàbit lector és
una actitud, un comportament (Cerrillo, Larrañaga i Yubero, 2002: 30-37). En
aquesta idea incideix José María Merino quan reivindica el valor de llegir en
l'aula: “Seria més fructífer, des de la perspectiva de l'edat de l'alumnat i de
la seua formació en matèria de literatura, que un centre educatiu siga,
sobretot, un taller de lectura”. Les diferents habilitats referides a la
comprensió i expressió lingüística es desenvolupen a través de la realització
d'actes de recepció i de producció, que en tots els casos que es produeixen
emmarcats pragmàticament.
La lectura és una destresa que es desenvolupa a través de processos
d'adquisició i actuació. Per açò, a llegir s'aprèn llegint, és a dir, posant en
contacte a l'aprenent amb diversos textos que potencien les seues habilitats i
les seues capacitats i que li exigisquen- segons el tipus de text- l'activació
d'uns o altres coneixements i l'aplicació d'unes o altres estratègies. El
desenvolupament de destreses que intervenen en la lectura es recolza en
l'experiència lectora dels textos, de la diversitat de textos. Com ha
assenyalat M.Meek, (1988 i T.Colomer, 1998), els textos ensenyen a llegir: cada
text porta implícites o explícites les claus per a la seua recepció, les
marques que ho caracteritzen.
Els centres educatius tenint en compte la finalitat i
objectius generals del Pla Lector, i en coherència amb els eixos d'actuació
establida en el mateix, planificaran i desenvoluparan actuacions encaminades a
la millora del procés de competència lectora i al foment de l'hàbit lector. Per
a açò, els centres hauran de dur a terme una valoració inicial, després
d'aquesta, es determinaran els objectius que es pretenen aconseguir, també
planificaran i desenvoluparan actuacions encaminades al foment lector. Així
mateix, s'especificaran estratègies per a afavorir la relació entre famílies,
alumnat i centre. I finalment , els centres planificaran els mecanismes
necessaris per al seguiment i avaluació d'aquestes actuacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada