dilluns, 14 de novembre del 2016

Competència literària




J.Culler (1975), defineix aquest concepte com “el conjunt de convencions per a llegir els textos literaris”. Després de la concisa definició de Culler s'adverteix la problemàtica que suposa parlar de competència literària, que implica la distinció entre lectors competents i menys competents, en correlació amb una norma de lectura correcta. Quan J. Culler es refereix a la competència literària com a sabers per a llegir literàriament en realitat el que fa és afirmar que en la lectura literària opera un peculiar procés de descodificació i comprensió que no segueix exclusivament les pautes del sistema de llengua, sinó que segueix un altre rumb cognitiu que le permet assignar valors especials a les unitats lingüístiques, en virtut d'uns convencionalismes concrets, entre els quals destaquen: a) el condicionant sociocultural que permet el reconeixement, en un text, de la marca + literari; b) la pròpia producció o en la recepció, que és més freqüent.
No pot parlar-se de competència literària sense el suport de l'experiència lectora o receptora. Tant la lectura intensiva, que es caracteritza per un aprofundiment analític dels components conceptuals i formals del text (comentari, anàlisi, reflexió crítica sobre el text) quant la lectura extensiva, que es vincula amb el desenvolupament de l'hàbit lector, serveixen amb eficàcia, encara que amb procediments diferents, a la construcció de la competència literària, ja siga per aplicació de tècniques d'anàlisis ja siga per aportació d'experiència lectora i aplicació de successives estratègies de recepció.
El desenvolupament de la competència literària necessita de la lectura com a activitat bàsica d'accés a la construcció (elaboració, acumulació i organització de sabers metadiscursivos i metaliteraris). L'atenció a la capacitat productiva i a l'activitat interpretativa que assenyala van Dijk (1976) com a aspectes definitoris de la competència literària enllaça amb la següent reflexió de J. Culler (1978: 185): “La lectura no és una activitat innocent. Està carregada d'artifici i negar-se a estudiar les nostres pròpies maneres de llegir és passar per alt una font principal d'informació sobre l'activitat literària”.

La competència literària al costat del intertexto lector determina la recepció literària personal, segons els coneixements i les referències culturals de l'individu, i incideixen en la comprensió del text o de l'obra pel lector, segons el que prèviament coneix i per l'actualització de tals coneixements durant el procés de lectura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada