diumenge, 13 de novembre del 2016

Educació literària




Vista la importància de la literatura en el desenvolupament de les competències bàsiques, tractarem d'aclarir el concepte d’educació literària, tenint en compte que és fonamental perquè els alumnes puguin assolir un adequat desenvolupament personal i social.

El terme "educació literària" està íntimament relacionat amb la "competència literària", és a dir la capacitat de comprendre i gaudir amb els textos literaris és un component de la competència comunicativa. No obstant això, els textos literaris enfront de textos de caràcter funcional tenen unes convencions específiques, on el coneixement és necessari per a l'adequada comprensió dels mateixos. L'Educació Literària busca dotar els alumnes i les alumnes de les habilitats específiques que requereix la comprensió dels textos literaris. L'èmfasi es col·loca en la lectura de les obres literàries i en la seva comprensió, és a dir en la formació de lectors competents.

És fonamental que tinguem present que el sentit primari de la formació literària és ensenyar a llegir, és a dir, donar claus d'interpretació perquè els nostres alumnes descobreixin que en el discurs literari operen els mateixos factors i les mateixes regles amb què parlem tots els dies, però a més, aquestes regles es desenvolupen de forma complexa.

La literatura és una experiència estètica i, com assenyalen Brioschi i Girolamo en Introducció a l'estudi de la literatura, "el lector aprendrà tant més a moure amb independència, com més hagi elaborat criteris de gust, fundats no en el simple m'agrada o no em agrada, sinó en una curiositat més àmplia i una obertura intel·lectual menys pràctica ".

Daniel Pennac assenyala que "no cal obligar els nens a llegir lectures avorrides, sinó contagiar l'amor per la lectura".

Fa temps que diversos autors (González Nieto, 1992; García Ribera, 1996; Bordons, 1994; Colomer, 1998; Díaz-Plaja, 2002; Mendoza, 1994, 2002) ens vam plantejar la necessitat de sistematitzar un enfocament i que veritablement apunti cap a la formació del lector literari, que ofereixi una finalitat d'acord amb el plantejament cognitiu de l'aprenentatge i amb la finalitat pròpia de la literatura, que de manera més matisat se centri en la «formació per apreciar la literatura» a partir de la participació de l'aprenent / lector . En suma es planteja un tipus de proposta que anteposi l'evidència que la literatura es pot llegir, valorar, apreciar ..., a la idea que és un contingut de «ensenyament». Es tracta de perfilar una orientació que mostri la pertinència de l'educació literària, fent explícits els valors de l'obra literària davant la vista de l'aprenent, a través de les seves activitats de recepció i formar-li per a que sàpiga establir la seua lectura personal, és a dir la seua interpretació i valoració de les obres literàries. Per a això cal revisar, en molts casos, la concepció de la matèria i de la funcionalitat de la matèria que té el docent, perquè d'això depèn, en conseqüència, la renovació metodològica que possibiliti la formació lecto-literària.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada