Vista la importància de la literatura en el desenvolupament de les
competències bàsiques, tractarem d'aclarir el concepte d’educació literària,
tenint en compte que és fonamental perquè els alumnes puguin assolir un adequat
desenvolupament personal i social.
El terme "educació literària" està íntimament relacionat amb la
"competència literària", és a dir la capacitat de comprendre i gaudir
amb els textos literaris és un component de la competència comunicativa. No
obstant això, els textos literaris enfront de textos de caràcter funcional
tenen unes convencions específiques, on el coneixement és necessari per a
l'adequada comprensió dels mateixos. L'Educació
Literària busca dotar els alumnes i les alumnes de les habilitats específiques
que requereix la comprensió dels textos literaris. L'èmfasi
es col·loca en la lectura de les obres literàries i en la seva comprensió, és a
dir en la formació de lectors competents.
És fonamental que tinguem present que el sentit primari de la formació
literària és ensenyar a llegir, és a dir, donar claus d'interpretació perquè
els nostres alumnes descobreixin que en el discurs literari operen els mateixos
factors i les mateixes regles amb què parlem tots els dies, però
a més, aquestes regles es desenvolupen de forma complexa.
La literatura és una experiència estètica i, com assenyalen Brioschi i
Girolamo en Introducció a l'estudi de la literatura, "el lector aprendrà
tant més a moure amb independència, com més hagi elaborat criteris de gust,
fundats no en el simple m'agrada o no em agrada,
sinó en una curiositat més àmplia i una obertura intel·lectual menys pràctica
".
Daniel Pennac assenyala que "no cal obligar els nens a llegir lectures
avorrides, sinó contagiar l'amor per la lectura".
Fa temps que diversos autors (González Nieto, 1992; García Ribera, 1996;
Bordons, 1994; Colomer, 1998; Díaz-Plaja, 2002; Mendoza, 1994, 2002) ens vam
plantejar la necessitat de sistematitzar un enfocament i que veritablement
apunti cap a la formació
del lector literari, que ofereixi una finalitat d'acord amb el plantejament
cognitiu de l'aprenentatge i amb la finalitat pròpia de la literatura, que de
manera més matisat se centri en la «formació per apreciar la literatura» a
partir de la participació de l'aprenent / lector . En
suma es planteja un tipus de proposta que anteposi l'evidència que la
literatura es pot llegir, valorar, apreciar ..., a la idea que és un contingut
de «ensenyament». Es
tracta de perfilar una orientació que mostri la pertinència de l'educació
literària, fent explícits els valors de l'obra literària davant la vista de
l'aprenent, a través de les seves activitats de recepció i formar-li per a que
sàpiga establir la seua lectura personal, és a dir la seua interpretació i valoració de les obres
literàries. Per
a això cal revisar, en molts casos, la concepció de la matèria i de la
funcionalitat de la matèria que té el docent, perquè d'això depèn, en
conseqüència, la renovació metodològica que possibiliti la formació
lecto-literària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada