diumenge, 8 de gener del 2017

Pla lector: Introducció



En primer lloc, dir que un pla de foment de la lectura és un programa que conté una sèrie d'actuacions amb la finalitat d’ afavorir l’ interès per la lectura entre els xiquets i xiquetes. Part, a més, de la consideració de la lectura com a instrument fonamental per a l'aprenentatge en totes les àrees de l'ensenyament, i també com a font d'entreteniment i plaer.

El pla lector que anem a elaborar, va dirigit al col·legi "La Crimapa" situat a València. En aquest col·legi se li dóna molta importància a la lectura, i així ho demostra fent extraescolars relacionades amb aquest món. Aquestes activitats que van dirigides a tot el cicle d'infantil, són fetes per poder per desenvolupar una infinitat d'habilitats en els xicotets

Podem dir que el context sociocultural on està situat el centre pot ser beneficiós pel que fa a la lectura, ja que és un barri on la majoria dels habitants gaudeixen d'un bon nivell econòmic. Això implica que l'alumnat del centre té accés a materials com llibres, noves tecnologies, etc. També, mitjançant enquestes hem obtingut la informació que un alt percentatge de pares són lectors habituals i per tant, atès que els nens imiten en gran part les accions que realitzen els seus pares, és una dada d'interès per poder aconseguir que aquesta acció es converteixi en plaer propi.

 Al centre s'observa un alt nivell de competència literària i lectora, ja que des de ben xicotets comencen a llegir llibres amb l'ajuda de la mestra, coneixent així algunes obres com Els tres porquets, Caputxeta vermella, La ventafocs, etc.

  Quant als criteris d’avaluació de la competència literària són fomentar en l'alumnat l’ interès per la lectura convertint-se així en activitat d'oci i gaudi,
afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, estimular l'ús de fonts documentals complementàries al llibre de text (tant en suports impresos com en suport digital i audiovisual), fomentar en l'alumnat una actitud reflexiva i crítica mitjançant el tractament de la informació i contribuir al desenvolupament de la competència lingüística en l'alumnat.

 A més a més, en aquest pla lector s’inclou al professorat amb programes de formació, activitats complementàries de formació per propiciar una bona competència lectora, i reunions per a tractar tots els temes relacionats amb la lectura i la literatura. És imprescindible que el professorat s’involucre en el pla de foment de la lectura, ja que es un aspecte que inclou a tota la comunitat educativa.

El Pla Lector del nostre centre és una selecció de llibres adequats per als alumnes de cada curs d'Educació Primària des del punt de vista pedagògic. Aquesta selecció s'ha dut a terme amb la idea de contribuir a la promoció de la lectura a l'aula. Cada llibre va acompanyat d'una sèrie de materials que possibiliten la seva explotació didàctica: tres llibres de lectura, tres propostes didàctiques vinculades als mateixos, na revista per a la família, un passaport de lectura que permet a cada alumne portar un registre dels llibres que ha llegit (ja siguin recomanats a l'escola o lliures) i anotar el seu valoració i una fitxa d'avaluació del procés lector.

Finalment, l'avaluació ha de formar part del procés d'ensenyament, tant durant el seu transcurs com en la comprovació dels aprenentatges assolits. Pel que, una forma d'avaluar que hem trobat interessant, és que avaluem tots els que hem participat en aquest pla: començant pels professors, passant per les famílies i acabant pels alumnes. Els adults avaluessin a través d'enquestes i els alumnes similar, però amb gomets.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada