La biblioteca del nostre centre
proporciona un ambient i clima càlid i acollidor en el qual influeixen la
distribució dels espais, el mobiliari, el color de les parets, la il·luminació,
la senyalització, la decoració amb plantes naturals i amb dibuixos de
personatges gegants elaborats per l'equip d'alumnes.
En primer lloc, la distribució de
l'espai és una part important, per la qual cosa es tracta d'una sala àmplia i
càlida, la biblioteca és per a tot l'alumnat escolar pel que els més xicotets
han de tenir el seu propi espai dins de la biblioteca, en la qual es troben
prestatgeries adaptades a l'altura dels més xicotets perquè puguen aconseguir
els llibres que desitgen llegir, perquè també puguen tocar-los o simplement
observar-los sense cap tipus de problema. També hi ha expositors de fusta amb
varietat de llibres; d'altra banda trobem cadires i taules perquè puguen fer
activitat en grup o individuals, i una gran catifa on es puguen relaxar i
sentir còmodes a l'hora de llegir un llibre. La biblioteca també té caixes amb
rodes per a poder guardar llibres.
En segon lloc, la col·locació dels
llibres és per gèneres igual que en una biblioteca normal, la qual cosa la fa
més real. Quan treballem un llibre al llarg de la setmana, est tindrà una
posició personal en la biblioteca on els alumnes tinguen accés directe a ell,
es col·locarà en una prestatgeria pròxima a la paret, en la qual puguem pegar
dibuixos que hàgem realitzat sobre el llibre o reflexions que hagen fet sobre
el llibre.
Respecte a la cura de la biblioteca,
cada setmana tindrem a dos alumnes encarregats de la cura de la biblioteca en
tots els sentits, portaran una targeta de bibliotecaris i ells s'encarregaren
que els companys es porten bé en la biblioteca, cuidar-la si els llibres estan
mal col·locats, etc.
En qüestió als criteris de selecció de lectura,
tenim en compte que el valor lector és un factor molt important pel que
llegirem llibres en les seues llengües originals i en versió espanyola perquè
es puguen nodrir d'altres idiomes i enriquir la seua cultura lectora.
La família forma una part molt important
en aquest llarg viatge de la lectura, ja que a més de poder motivar als fills a
casa, és fonamental que puguen relacionar també aquesta motivació al costat
dels docents, per açò anem a realitzar activitats en les quals els pares siguen
el principal personatge en aquest procés; cada mes una família triarà un llibre
que desitja que els xiquets lliguen, i seran els pares qui hauran d'acudir un
dia a la biblioteca a llegir aqueix llibre al nostre grup, que posteriorment
guardarem en la biblioteca amb molt afecte i cura. Després de realitzar aquesta
activitat tan divertida, reflexionarem sobre per què aqueixa família volia que
llegírem aqueix llibre, comentant el que hem après, o el que ens vol
transmetre, etc.
Finalment, com sabem, llegir ens
afavoreix en tots els sentits, la concentració, l'empatia, alimenta la
imaginació, ens fa progressar, ajuda a millorar les nostres habilitats socials
i també a sentir-nos identificats amb un personatge; per totes aqueixes coses
creiem que és molt important que tota la comunitat escolar forme part d'aquesta
gran aventura com és la lectura, per açò hem realitzat diverses propostes en
les quals s'implica a tota la comunitat a formar part de la biblioteca del
centre.
La primera proposta, és, la realització
d'una biblioteca portàtil en la qual cada dos mesos serà un grup del col·legi
qui s'encarregue de portar la biblioteca portàtil a diferents llocs del centre
animant als companys a llegir, a conèixer llibres i històries noves, a escoltar
a companys llegir un llibre, etc.
I, l'última proposta és realitzar una
bústia de llibres en la qual tots els alumnes puguen deixar llibres que ja
hagen llegit i puguen agafar un altre llibre d'un company que vuiga llegir. La
intenció d'aquesta activitat és motivar a la lectura.
Finalment, afegir que la lectura és una
clau prodigiosa d'informació i enriquiment de la cultura al món de la fantasia,
del terror, de la ficció, etc i que és important que els docents utilitzem ben
aqueixa clau amb els xiquets perquè quan creixen segueixen tenint motivació per llegir històries noves,
per viatjar entre les lletres d'un llibre i evadir-se de la realitat, per
sentir-se identificat amb personatges que puguen ajudar-ho en les seues
relacions socials o empatizar amb altres persones, etc. Llegir els va a ajudar
a ampliar i organitzar el seu món infantil, per açò hem d'utilitzar les nostres
estratègies amb afecte i passió per la lectura perquè els alumnes les reben de la
mateixa manera.
Anexos:
1. Biblioteca del nostre centre
2. Proposta biblioteca móvil
3. Proposta bùstia



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada