dimecres, 4 de gener del 2017

Plà de foment a la lectura: biblioteca del centre


La biblioteca del nostre centre proporciona un ambient i clima càlid i acollidor en el qual influeixen la distribució dels espais, el mobiliari, el color de les parets, la il·luminació, la senyalització, la decoració amb plantes naturals i amb dibuixos de personatges gegants elaborats per l'equip d'alumnes.
En primer lloc, la distribució de l'espai és una part important, per la qual cosa es tracta d'una sala àmplia i càlida, la biblioteca és per a tot l'alumnat escolar pel que els més xicotets han de tenir el seu propi espai dins de la biblioteca, en la qual es troben prestatgeries adaptades a l'altura dels més xicotets perquè puguen aconseguir els llibres que desitgen llegir, perquè també puguen tocar-los o simplement observar-los sense cap tipus de problema. També hi ha expositors de fusta amb varietat de llibres; d'altra banda trobem cadires i taules perquè puguen fer activitat en grup o individuals, i una gran catifa on es puguen relaxar i sentir còmodes a l'hora de llegir un llibre. La biblioteca també té caixes amb rodes per a poder guardar llibres. 
En segon lloc, la col·locació dels llibres és per gèneres igual que en una biblioteca normal, la qual cosa la fa més real. Quan treballem un llibre al llarg de la setmana, est tindrà una posició personal en la biblioteca on els alumnes tinguen accés directe a ell, es col·locarà en una prestatgeria pròxima a la paret, en la qual puguem pegar dibuixos que hàgem realitzat sobre el llibre o reflexions que hagen fet sobre el llibre. 
Respecte a la cura de la biblioteca, cada setmana tindrem a dos alumnes encarregats de la cura de la biblioteca en tots els sentits, portaran una targeta de bibliotecaris i ells s'encarregaren que els companys es porten bé en la biblioteca, cuidar-la si els llibres estan mal col·locats, etc. 
En qüestió als criteris de selecció de lectura, tenim en compte que el valor lector és un factor molt important pel que llegirem llibres en les seues llengües originals i en versió espanyola perquè es puguen nodrir d'altres idiomes i enriquir la seua cultura lectora.


La família forma una part molt important en aquest llarg viatge de la lectura, ja que a més de poder motivar als fills a casa, és fonamental que puguen relacionar també aquesta motivació al costat dels docents, per açò anem a realitzar activitats en les quals els pares siguen el principal personatge en aquest procés; cada mes una família triarà un llibre que desitja que els xiquets lliguen, i seran els pares qui hauran d'acudir un dia a la biblioteca a llegir aqueix llibre al nostre grup, que posteriorment guardarem en la biblioteca amb molt afecte i cura. Després de realitzar aquesta activitat tan divertida, reflexionarem sobre per què aqueixa família volia que llegírem aqueix llibre, comentant el que hem après, o el que ens vol transmetre, etc.
Finalment, com sabem, llegir ens afavoreix en tots els sentits, la concentració, l'empatia, alimenta la imaginació, ens fa progressar, ajuda a millorar les nostres habilitats socials i també a sentir-nos identificats amb un personatge; per totes aqueixes coses creiem que és molt important que tota la comunitat escolar forme part d'aquesta gran aventura com és la lectura, per açò hem realitzat diverses propostes en les quals s'implica a tota la comunitat a formar part de la biblioteca del centre.
 La primera proposta, és, la realització d'una biblioteca portàtil en la qual cada dos mesos serà un grup del col·legi qui s'encarregue de portar la biblioteca portàtil a diferents llocs del centre animant als companys a llegir, a conèixer llibres i històries noves, a escoltar a companys llegir un llibre, etc. 
I, l'última proposta és realitzar una bústia de llibres en la qual tots els alumnes puguen deixar llibres que ja hagen llegit i puguen agafar un altre llibre d'un company que vuiga llegir. La intenció d'aquesta activitat és motivar a la lectura.
Finalment, afegir que la lectura és una clau prodigiosa d'informació i enriquiment de la cultura al món de la fantasia, del terror, de la ficció, etc i que és important que els docents utilitzem ben aqueixa clau amb els xiquets perquè quan creixen  segueixen  tenint motivació per llegir històries noves, per viatjar entre les lletres d'un llibre i evadir-se de la realitat, per sentir-se identificat amb personatges que puguen ajudar-ho en les seues relacions socials o empatizar amb altres persones, etc. Llegir els va a ajudar a ampliar i organitzar el seu món infantil, per açò hem d'utilitzar les nostres estratègies amb afecte i passió per la lectura perquè els alumnes les reben de la mateixa manera.
Anexos:
1.  Biblioteca del nostre centre










2. Proposta biblioteca móvil










3. Proposta bùstia



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada